تا سن پطرزبورگ

من اینجاییم و چراغم در این خانه می سوزد...

تا سن پطرزبورگ

من اینجاییم و چراغم در این خانه می سوزد...

درباره بلاگ
تا سن پطرزبورگ

از همه شماهایی که اینجا رو دنبال می کنید و وقت میذارید بسیار سپاسگزارم. ببخشید اگر زود به زود نمی نویسم...

۲۸ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۳۱

مرگ پایان تبعیض نیست!

تبعیضی که با مرگ هم پایان پیدا نمی‌پذیرد. روزهای گذشته دکتر‫ ‏فاطمه_زیباکلام‬ پژوهشگر فلسفه و دانشیار دانشگاه تهران درگذشت و سیل تسلیت‌ها به برادر او ‫‏صادق_زیباکلام‬ جاری شد؛ اما وقتی به اعلامیه ترحیم نگاه می‌کنیم او این‌طور معرفی شده است؛ «مادری مهربان، همسری فداکار، همسر استاد نورپناه، خواهر گرامی دکتر زیباکلام» اما سمت دیگر اعلامیه قاب عکس او قرار دارد، اما خبری از عکس نیست و یک شاخه گل به‌جای او گذاشته شده و روبانی مشکی که بر قابی خالی از عکس نقش برجسته است. اگر در این قاب، عکس فاطمه زیباکلام با همان حجاب و محدودیت‌های اجباری موجود هم قرار می‌گرفت چه اتفاقی می‌افتاد؟ در صورت تقاضای ما چاپخانه‌ها چاپ نمی‌کردند؟ آیا امروزه که دیگر در اکثر خانه‌ها یک دستگاه کپی وجود دارد، نمی‌شد اعلامیه را با عکس زنی که درگذشته منتشر کرد؟ در جوامع مردسالار از لحظه‌ی تولد، چه بسی قبل از تولد، تفکرات تبعیض‌آمیز و متحجر شروع می‌شوند و تا بعد از مرگ هم ادامه پیدا می‌کنند.

پاسخ صادق ‫‏زیباکلام‬:
سلام خانم محترم، به‌جز موافقت کامل با شما و ابراز تأسف واقعاً کلام دیگری نمی‌توان ابراز داشت. شما کاملاً درست دیده‌اید و واقعیت تلخ جامعه ما را متذکر شده‌اید حتی در میان اقشار به‌اصطلاح فرهیخته آن. اگر امروز به مجلس ختم خواهرم می‌آمدید، بخش دیگری از ورشکستگی فرهنگی‌مان را مشاهده می‌کردید. بااینکه مسجد جامع شهرک غرب بسیار شیک و در منطقه‌ای مرفه و بالای شهرنشین است منتهی ترتیب جداسازی زنان و مردان آن به‌گونه‌ای است که فکر کنم در زنگبار و حبشه هم این‌گونه نباشد. صدها نفر از خانم‌هایی که برای ادا احترام به همسر، پسران، داماد و یا برادران ایشان آمده بودند نمی‌توانستند هیچ‌کدام آن‌ها را ببینند. ایضاً اگر از مردان فامیل یا بستگان می‌خواستند مادر یا خواهر متوفی را ببینند نمی‌توانستند. واقعاً فکر کنم در حبشه هم به انسان‌ها این‌گونه توهین نشود. البته در جوامع غربی از زن به‌عنوان کالا و عروسک باربی و مقاصد مادی و جنسی بهره‌برداری می‌شود اما در عوض در جمهوری اسلامی ایران زنان به ارزش و جایگاه واقعی، اصیل، انسانی و عزت مدارانه شان دست پیداکرده‌اند. سمبل این رسیدن به کرامت انسانی زنان در ایران اسلامی را می‌توان در‫ ‏مسجد_جامع_شهرک_غرب‬ و اعلامیه‌های ترحیم فاطمه زیباکلام استاد علوم تربیتی دانشگاه تهران می‌توان به‌وضوح ملاحظه نمود. 
صادق زیباکلام ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

*از دیوار دکتر صادق زیباکلام

۹۴/۱۲/۲۸
7660 ...

نظرات  (۱۱)

۲۸ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۳۴ فاطیما کیان
یک هه غلیظ به این درد مشترک زنانه ...
سمت این شهری که الان من توش هستم تازگی ها اعلامیه های خانم ها رو با عکس با حجاب میبینم , خیلی خوشحالم نه برای مرگ کسی برای اینکه حداقل اینجا میتونم ببینم مردم دارن به سمت خوبی میرن و تعصب غلط مردانه رو کنار میذارن , والا کسی به یک زن مرده به چشم بد نگاه نمیکنه و, الله  !
پاسخ:
چه حرکت خوبی، من تا به حال ندیدم چنین موردی ولی در مورد خودم وصیت می کنم عکسمو بزنن:)
۲۸ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۴۳ هیمن رحمانی
عالی
پاسخ:
مرسی:)
مثل خیلی از فرهنگای دیگه ما  ...مزخرف ... ،  به جون پهلوی ها باید دعا کرد ، ازونموقع  اگه حکومت دست شیخ فضل الله و علما بود الان با اختلاف زیاد از تحجر عقب مونده ترین روستاهای افغانستان و  پاکستان و عربستان عقب مونده تر رفتار میکردیم .
پاسخ:
ما در هزار توی خیلی از اشتباهات پیشینیانمون گیر کردیم متاسفانه!
سلام
من میخوام این نوشته ی  شما رو برای کسی بفرستم اما متاسفانه اسم شما رو نمیدونم،با اینکه مدت زیادی ست خواننده ی این وبلاگم!!
پاسخ:
سلام و مرسی از همراهیتون. همونطور که الان به پست پیوست کردم این متن از دیوار فیسبوک دکتر زیباکلامه. لطفا این مرجع رو استفاده کنید:)
یه مشکل بزرگ اتفاقا همین روشنفکرهای دینی هستند، 
از جمله علی شریعتی، عبدالکریم سروش، و همین جناب زیبا کلام که سعی دارن با پوشوندن لباسی نو به یک باور کهنه و مندرس جونی دوباره بهش بدن!
در جواب تمام کسانی که احتمالا با من مخالفت خواهند کرد فقط همین یه جملرو میگم:
ما با یه شیفت 300 ساله از اروپا عقبیم، وضعیت ما با اروپای  تحت حاکمیت کلیسا قابل مقایسست!
پاسخ:
دقیقا دقیقا! روشنفکری دینی!!! ایا واقعا این یه اصطلاح کاربردیه یا فقط یه ترکیب شعاری؟! 
به نظر میرسه با این دو کلمه میشه خیلی چیزها رو توجیه کرد!
من چند وقت پیش متوجه شدم اگر متوفی مادر شهید باشه به جای عکس مرحوم عکس پسرش رو میذارن!! 
پاسخ:
این دیگه یه جورایی هم افراطه هم توهین!
به بدمست:
مگه الان اروپا تحت حاکمیت کیه؟ دولت ها یا کلیسا؟!
به دکتر میم:
دکتر، حکومت کلیسایی که حکم ارتداد و آتش زدن گالیله رو به جرم اینکه گفته زمین مرکز هستی نیست،  با حکومت فرمایشی کلیسای واتیکان الان یکی میدونی؟!
اتفاقا دیشب فیلم "اسپاتلایت" رو دیدم که راجع به جرائم سازماندهی شده کلیسای کاتولیک بود و بر اساس واقعیت. من قبول دارم، هنوز هم کلیسا نفوذ داره، انتظاری غیر از این هم نمیشه داشت، دو هزار ساله کلیسا همراه مردمه، نمیشه چندساله اثرش از بین بره!
ولی ،کلیسایی که تو خصوصی ترین چیزهای مردم دخالت میکنه و تفتیش عقاید میکنه و بازوی اجرایی امپراطوری ها و دولت هاست   کجا و کلیسای نیمه جون و فرمایشی امروزی کجا!

یادمه یه زمانی رو سنگ قبرها هم عکس خانوما رو چاپ نمیکردن،اما الان که بری بهشت زهرا میبینی اکثرا عکس دارن.. احتمالا چند سال دیگه رو اعلامیه ام عکس بذارن و دیگه عادی باشه ،هرچند خود من این رو به تعصب ربط نمیدم،ایرانیا آدمایی هستن که از هم تبعیت میکنن، چون بقیه عکس چاپ نمیکنن ماهم چاپ نمیکنیم
انیوای واسه خود من اصلااااا و ابدا مهم نیست که وقتی سرمو گذاشتم زمین اعلامیه ام عکس داشته باشه یا نداشته باشه،چه فرقی میکنه،الان که زنده ایم این همه حق خوری در حقمون شده دیگه بعدش مهم نیست واسه من
پاسخ:
فکر نمی کنید این همه بی تفاوتی حتی در مسایل کوچیک باعث شده اون حق خوری ها انجام بشه؟
آیا تصور نمی کنید اینکه در آگهی فوت این خانوم سمت ها و القابشون حذف شده و فقط نسبتهای فامیلیشون با برادر و شوهرشون ذکر شده، اونم در طبقه اجتماعی به اصطلاح فرهیخته جامعه، به این معنیه که ریشه های جهل در ما خیلی قوی و محکمه؟
بهتره تغییر رو از خودمون شروع کنیم تا اینکه منتظر باشیم زمانی برسه که ما فقط بخوایم تقلید کنیم:)
اتفاقا من تازه گیا از این نحو متجدد شدن دارم میترسم چون با تذکر فقط ظواهر امر درست یا بهتره بگم ماست مالی میشه اینکه عکس زن در آگهی ترحیمش چاپ نمیشه فقط ظاهر امره ببین درون چقد داغونه!

فقط هم روشنفکری دینی نیست که خرابکاری میکنه مگه الان که حکومت دست کلیسا نیست وضعیت اخلاق و زندگی مردم گل و بلبله؟ واقعیت اینه که کلیسا و مسجد در واقعیت هیچ کاره اند  و به دست اصحاب قدرت اداره میشن یکبار در ظاهر کلیسا یه بار دیگه در ظاهر تجدد!! اینا اصل نیستند ابزارند فقط به مرور زمان نوع ابزار تغییر میکنه.
پاسخ:
قطعا تجدد بدون تفکر صحیح قبل از اینکه سازنده باشه، مخرب و ویرانگره! من موافق تقلید کور کورانه برای رسیدن به تجدد نیستم اما فکر می کنم ما به میزانی از رشد فکری رسیدیم که بخوایم در بعضی از آداب اشتباه زندگی، تجدید نظر کنیم.
مرسی از همراهیتون خانم:)
بدمست جان
همه آپدیت میشن
هم کلیسا ، هم حوزه علمیه
یه روز اونجوری، یه روز هم اینجوری، الان هم روشهای جدید زیادی اومده برای کارای بدتر از تفتیش عقاید مستقیم!
استفاده ابزاری از دین، همیشه ابزار قوی ایه